Course: Prevention of socio-pathological phenome

« Back
Course title Prevention of socio-pathological phenome
Course code KPG/KMSJQ
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kocourková Vladimíra, PhDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
The course presents an overview of the socially pathological phenomena and the possibilities of their prevention.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
  • Attendace - 6 hours per semester
  • Preparation for the Course Credit - 26 hours per semester
Learning outcomes
Primary prevention of risk behavior in educational institutions. Prevention in family. Reasons, symptoms, possible solution. Programs of primary prevention in kindergarten. Students will get some practical knowledge about moral, physical and psychical threads for children due to socio-pathological phenomena.
Students will be able to use after completing their theoretical knowledge and basic practical skills in the performance of their future profession.
Prerequisites
Knowledge of the principles of social pedagogy.

Assessment methods and criteria
Student performance, Didactic Test

75% attendance in lectures. Active participation in seminars ? evaluation of student?s activity is part of the final evaluation.
Recommended literature
  • Metodické doporučení k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních..
  • (2006). Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy.. Praha.
  • (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.. Praha: VUP.
  • BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorim (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing.
  • GJURIČOVÁ, Š. a kol. (2000). Podoby násilí v rodině. Praha : Vyšehrad.
  • JEDLIČKA, R., KLÍMA, P. KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích.. Praha.
  • KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování.. Praha.
  • Kraus,B., Hroncová, J. (2007). Sociální patologie. . Hradec Králové: Gaudeámus.
  • MIOVSKÝ a kol. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha.
  • MŠMT. Strategie primární prevence 2013 - 2018.
  • ŠPECIÁNOVÁ, Š. (2003). Ochrana týraného a zneužívaného dítěte.. Praha.
  • VANÍČKOVÁ, E. (2004). Tělesné tresty dětí. Definice-Popis-Následky.. Praha.
  • WEISS, P. a kol. (2005). Sexuální zneužívání dětí.. Praha.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester