Course: Health Support in Health Education Curriculum

« Back
Course title Health Support in Health Education Curriculum
Course code KAZ/PNZV@
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Heiderová Hana, PhDr. PhD.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Projection (static, dynamic), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Attendace - 26 hours per semester
  • Semestral Work - 8 hours per semester
  • Preparation for the Exam - 20 hours per semester
Learning outcomes
After attended of this subject, students should be able to: explain the basic categories of health, health education and health literacy categorize dimensions and levels of health literacy define main theories and models of health and sickness explain meaning of health determinants and models of health and sickness describe main principes of prevention (escpecially primary prevention) Account main influence of health lifestyle and access to health in the context of nonifectious epidemic diseases (also known as civilization diseases) Argue a main points of proactive access to health and responsibility to our and others health Summarize knoweledges about cognitive and behavioral researches in the context of health, lifestyle and level of health literacy each population groups Account a meaning of implementation of health promotion to the strategics and concepts models in context of MŠMT and curicular documets (focusing on Framework Education Programme- ISCED 0- ISCED3) and its horizontall and trasversall overlap specially to Fremework Education Programme for secondary vocational schools as are secondary nursing schools and its study programs health assistand and licensed practil nurse.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Written exam, Student performance, Seminar Work

Recommended literature
  • ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8..
  • ČELEDOVÁ, Libuše a ČEVELA, Rostislav. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. 126 s. ISBN 978-80-247-3213-8..
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše, ed., VENCÁLKOVÁ, Eliška, ed. a HAVLOVÁ, Jana. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 223 s. ISBN 978-80-7367-487-8..
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše et al. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006. 311 s. ISBN 80-7367-059-3..
  • HOLČÍK, J., KÁŇOVÁ, P. & PRUDIL, L. 2015. Systém péče o zdraví a zdravotnictví: východiska, základní pojmy a perspektivy. Vydání druhé upravené. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2015. 115 stran. ISBN 978-80-7013-575-4..
  • HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0..
  • HOLČÍK, J. 2010. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. 293 s. ISBN 978-80-210-5239-0..
  • HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
  • HŘIVNOVÁ, M. Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4034-7..
  • HŘIVNOVÁ, Michaela. Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 95 s. Studijní opora. ISBN 978-80-244-4034-7..
  • HŘIVNOVÁ, Michaela. 2013. Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Brno: Anabell, 2013. 82 s. ISBN 978-80-905436-2-1..
  • K KICKBUSCH, I., PELIKAN, J., APFEL F., TSOUROS, A. (EDS.). Health Literacy. The Solid Facts. Copenhagen (Denmark): ? World Health Organization 2013, 86 pp. ISBN 978 92 890 0015 4..
  • KOPECKÝ, M. et al. Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3369-1..
  • KOTULÁN, J. a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5763-0..
  • LIBA, J. 2016. Výchova k zdraviu v školskej edukácii. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2016. 244 s. ISBN 978-80-555-1612-7..
  • MACHOVÁ, Jitka a kol. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. 312 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5351-5..
  • NEJEDLÁ, M. (ed.), BOUDOVÁ, J., FRÖHLICHOVÁ, L., KRUNCLOVÁ, M., MARTINKOVÁ, D., PAVLÍKOVÁ, M., REISSMANNOVÁ, J., & SLÁDKOVÁ, A. Program Škola podporující zdraví. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. 104 s. ISBN 978-80-7422-406-5..
  • Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015?2020. Akční plán č. 12. Zdraví 2020 Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. [on-line]. Ministerstvo zdravotnictví, 2015. Dostupné na www: http://www.mzcr.cz/Admin/_upload/files/5/ak%C4%8Dn%C3%AD%20pl%C3%A1ny%20-%20p%C5%99%C3%ADlohy/AP%2012%20rozvoj%20zdravotn%C3%AD%20gramotnosti.pdf.
  • ŘEHULKA, E. Zdraví-učitelé-škola. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 211 s. ISBN 978-80-210-8254..
  • STRNISKOVÁ, Dana. Úvod do problematiky HIV/AIDS. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. 51 s. Studijní opora. ISBN 978-80-244-3933-4..
  • Zdraví 2020 ? Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2014. 36 s. ISBN 978-80-85047-47-9..
  • Zdraví 21. Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. Zdraví pro všechny v 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2003. 124 s. ISBN 80-85047-99-3..
  • Zpráva o zdraví obyvatel České republiky. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2014. 155 s. ISBN 978-80-85047-49-3..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA20) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA22) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA21) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer