Didactic Test, Seminar Work
Each student prepares a detailed guidance package for 2 teaching units on a given topic (the organ system or any part thereof) which should be submitted (in the system LMS-uniform) at least one week before granting the credit. Teacher supervision and evaluation of the individual work is a prerequisite for obtaining the credit. Mandatory components of the methodical package: thematic plan of somatology (e.g. in the field of study 53-41-M / 007 Nursing assistant), Written test and preparation for 2 teaching units. Preparation must include: the name of school, subject, grade level, additional information (date, time, time allocation), thematic unit, the topic of education, the content of teaching, evaluation key, pedagogic-educational objectives, teaching methods, equipment, teaching plan, literature for teachers and students, homework, evaluation of the realized lessons. Further, compulsory part of the methodological package is a list of references, necessary for its processing. The main thematic units in teaching somatology: Basic characteristics of the living matter; Functional morphology of tissues; Basic orientation on the human body; Musculoskeletal system and body growth; Blood; Defense mechanisms; Bloodstream; Respiratory system; Digestive system; Excretory organs; Regulation of an organism - humoral control; Sensory organs; Cutaneous system; Genital organs; Nervous system.
|
-
Učební plány, učební osnovy (rámcové vzdělávací programy), tématické plány, metodické příručky a učebnice somatologie..
-
Bočková, V., & Podlahová, L. (1990). Příprava učitele na vyučování. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
-
Cangelosi, J. S., & Koldinský, M. (2009). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál.
-
Cedrychová, V., & Raudenský, J. (1996). Kapitoly z obecné didaktiky pro učitele střední školy. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta.
-
CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006. 86 s.. Olomouc: UP, PdF.
-
CICHÁ,M., DORKOVÁ,Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2.. Olomouc: UP,PdF.
-
DOKOUPILOVÁ, L., NETOLIČKA, J. DOKOUPILOVÁ, L., NETOLIČKA, J. (2010). Souvislé a profesní praxe v přípravném vzdělávání učitelů středních škol: metodické pokyny a příklady dobré praxe.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
Drahovzal, J. aj. (1997). Didaktika odborných předmětů. Brno : Paidó. 156 s.
-
Drahovzal, J., Kilián, O., & Kohoutek, R. (1997). Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido.
-
Flechsig, K. H., Burgerstein, J., Imkamp, J. M., Burgerstein, J., & Imkamp, J. M. (1995). Malá příručka didaktických modelů. Plzeň: Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta.
-
Grecmanová, H., Urbanovská, E., & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
-
Horák, F. (1991). Aktivizující didaktické metody. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
-
Jankovcová, M., Koudela, J., & Průcha, J. (1989). Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
JUKLOVÁ, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
-
Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
Kalhous, Z., Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
-
Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
-
Mazáčová, N. (2008). Vybrané pedagogické inovace v současné škole: studijní text pro distanční studium. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
-
Pasch, M., Gardner, T. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Portál Praha 1998.
-
Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
PETTY,G. (2008). Moderní vyučování. 2. vydání.. Praha: Portál.
-
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
-
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2008). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
-
RAMBOUSEK, V. (2014). Materiální didaktické prostředky.. Praha: Univerzita Karlova.
-
ŘEZNÍČEK, J. (2004). Didaktika a učitelská etika v praxi.. Praha: Univerzita Karlova.
-
Silberman, M., Koldinský, M., & Lawsonová, K. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál.
-
SKALKOVÁ, J. (2010). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování.. Praha: Grada.
-
ŠIKULOVÁ, R., MÜLLEROVÁ, L. (2001). Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
-
Švec, V., Filová, H., & Šimoník, O. (2004). Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita.
|