Course: Methodology in somathology

« Back
Course title Methodology in somathology
Course code KAZ/NDSOQ
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Tománková Kristína, RNDr. PhD.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
Course content
Curriculum and expected outputs of somatology in the general educational program for secondary vocational education; Educational documents; Inter-subject relations in teaching somatology; Textbooks for teaching somatology, requirement for textbooks, textbook features, analysis of textbooks; Personality of a somatology teacher; Preparation for teaching; Organizational forms of somatology teaching; Didactic resources; Teaching principles; Adequate teaching methods in somatology teaching , with an emphasis on activating teaching methods; Spatial and material conditions for teaching; Methods of assessment of a pupil in the classroom somatology; Teaching tasks.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Homework for Teaching - 14 hours per semester
  • Attendace - 26 hours per semester
  • Semestral Work - 14 hours per semester
Learning outcomes
The aim of this course is to introduce the didactics of the course - Somatology. It presents the methodology of the subject in terms of the curriculum of the school education. It prepares the future teachers to teach this subject.
After completing the course, the students should be able to: - analyze the Framework education program for secondary vocational education; - design the teaching according to the level of students and the school requirements; - set goals and create teaching tasks developing the students' abilities; - apply teaching methods in the classroom somatology; - propose practical exercises useful in teaching somatology; - perform content and didactic analysis of textbooks that are used in teaching; - choose adequate educational resources for teaching somatology.
Prerequisites
Unspecified.

Assessment methods and criteria
Didactic Test, Seminar Work

Each student prepares a detailed guidance package for 2 teaching units on a given topic (the organ system or any part thereof) which should be submitted (in the system LMS-uniform) at least one week before granting the credit. Teacher supervision and evaluation of the individual work is a prerequisite for obtaining the credit. Mandatory components of the methodical package: thematic plan of somatology (e.g. in the field of study 53-41-M / 007 Nursing assistant), Written test and preparation for 2 teaching units. Preparation must include: the name of school, subject, grade level, additional information (date, time, time allocation), thematic unit, the topic of education, the content of teaching, evaluation key, pedagogic-educational objectives, teaching methods, equipment, teaching plan, literature for teachers and students, homework, evaluation of the realized lessons. Further, compulsory part of the methodological package is a list of references, necessary for its processing. The main thematic units in teaching somatology: Basic characteristics of the living matter; Functional morphology of tissues; Basic orientation on the human body; Musculoskeletal system and body growth; Blood; Defense mechanisms; Bloodstream; Respiratory system; Digestive system; Excretory organs; Regulation of an organism - humoral control; Sensory organs; Cutaneous system; Genital organs; Nervous system.
Recommended literature
  • Učební plány, učební osnovy (rámcové vzdělávací programy), tématické plány, metodické příručky a učebnice somatologie..
  • Bočková, V., & Podlahová, L. (1990). Příprava učitele na vyučování. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
  • Cangelosi, J. S., & Koldinský, M. (2009). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál.
  • Cedrychová, V., & Raudenský, J. (1996). Kapitoly z obecné didaktiky pro učitele střední školy. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta.
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006. 86 s.. Olomouc: UP, PdF.
  • CICHÁ,M., DORKOVÁ,Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2.. Olomouc: UP,PdF.
  • DOKOUPILOVÁ, L., NETOLIČKA, J. DOKOUPILOVÁ, L., NETOLIČKA, J. (2010). Souvislé a profesní praxe v přípravném vzdělávání učitelů středních škol: metodické pokyny a příklady dobré praxe.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Drahovzal, J. aj. (1997). Didaktika odborných předmětů. Brno : Paidó. 156 s.
  • Drahovzal, J., Kilián, O., & Kohoutek, R. (1997). Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido.
  • Flechsig, K. H., Burgerstein, J., Imkamp, J. M., Burgerstein, J., & Imkamp, J. M. (1995). Malá příručka didaktických modelů. Plzeň: Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta.
  • Grecmanová, H., Urbanovská, E., & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • Horák, F. (1991). Aktivizující didaktické metody. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
  • Jankovcová, M., Koudela, J., & Průcha, J. (1989). Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • JUKLOVÁ, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Kalhous, Z., Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  • Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
  • Mazáčová, N. (2008). Vybrané pedagogické inovace v současné škole: studijní text pro distanční studium. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  • Pasch, M., Gardner, T. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Portál Praha 1998.
  • Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • PETTY,G. (2008). Moderní vyučování. 2. vydání.. Praha: Portál.
  • Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
  • Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2008). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  • RAMBOUSEK, V. (2014). Materiální didaktické prostředky.. Praha: Univerzita Karlova.
  • ŘEZNÍČEK, J. (2004). Didaktika a učitelská etika v praxi.. Praha: Univerzita Karlova.
  • Silberman, M., Koldinský, M., & Lawsonová, K. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál.
  • SKALKOVÁ, J. (2010). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování.. Praha: Grada.
  • ŠIKULOVÁ, R., MÜLLEROVÁ, L. (2001). Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
  • Švec, V., Filová, H., & Šimoník, O. (2004). Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester