Education in nursing, midwifery and medical rescue in the Czech Republic and in the world - nowadays and in the past; Undergraduate, graduate and continuing education for medical assistants, nurses, midwives and paramedics, their competences and job opportunities in the health care system; Educational programs in medical schools - curriculum disciplines and subjects, study goals, the content and profile of graduates, framework and school educational programs, teaching / learning plans and syllabi of individual subjects, focusing on subjects of nursing and medical subjects with the character of practical training; Personality of the teacher of the special health subjects with focus on subjects of nursing and medical courses including practical training; Organization of the teaching nursing subjects, including practical training, which takes place in a clinical setting, i.e. at the bedside, and teaching other health subjects, including practical training; Learning resources, textbooks and other study materials with a focus on nursing, midwifery and medical rescue; Motivation of students in medical fields, focusing on nursing and other fields of practical education; Objectives, forms, methods and means of teaching in nursing in theoretical lessons and practical education within medical subjects.
|
The aim is to educate and train the future teachers of nursing subjects and practical training, who should gain adequate theoretical knowledge and required practical skills, including communication skills and, of course, the necessary ethical education.
After completing the course, students should be able to: - define the content of the curriculum in medical schools of nursing, as well as the content of the curriculum of other medical items, which include practical training (e.g. focusing on the first aid, etc.); - apply effective methods and forms of instruction in nursing subjects or other medical subjects, which include practical training; - from a didactic point of view to analyze the curriculum subject of nursing or other healthcare items, which include practical training; - solve educational problems; - justify their own didactic decisions; - analyze the experience gained through teaching practice in high school; - describe pedagogical documents and navigate their content, in relation to nursing courses or other courses that include practical training; - describe alternative educational concepts and innovations in relation to the articles mentioned above.
|
-
Osnovy pro SZŠ, VZŠ, kurikula studijních programů VŠ a další z oboru ošetřovatelství a porodní asistence..
-
Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání..
-
Zákon č. 49/2009 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
-
Andrésová, M., & Slezáková, L. (2013). Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
-
Bočková, V., & Podlahová, L. (1990). Příprava učitele na vyučování. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
-
Bočková, V., & Podlahová, L. (1989). Vyučovací hodina a její pozorování. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
-
Cichá, M., & Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Cichá, M., & Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Čoupková, H., & Slezáková, L. (2012). Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
-
Hejnarová, E., & Slezáková, L. (2012). Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
-
horák. (2009). Tvořivost ve vyučování. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
-
Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
Kuberová, H., & Pilařová, D. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.
-
Nehyba, J., Kolář, J., Dubec, M., Smékal, V., Brücknerová, K., Muchová, L., Moree, D., Vaněk, J., Svojanovský, P., Lojdová, K., & Mareš, J. Reflexe mezi lavicemi a katedrou.
-
Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
Přikrylová, L., & Slezáková, L. (2014). Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
-
Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinkách. Praha: Portál.
-
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
-
Švec, V., Filová, H., & Šimoník, O. (2004). Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita.
-
Taliánová, M., Řeřuchová, M. (2011). Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice.
|