Course: Somatology

« Back
Course title Somatology
Course code KAZ/MKDSQ
Organizational form of instruction Lecture + On-line Activities
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Tománková Kristína, RNDr. PhD.
Course content
Curriculum and expected outputs of human biology at FEP, educational documents; interdisciplinary relations in teaching human biology; textbooks for teaching human biology, the requirements for textbooks, textbook features, analysis of textbooks; organizational forms of teaching human biology; educational resources into education; teaching principles; adequate teaching methods in teaching human biology; spatial and material conditions for teaching; methods of pupil assessment in teaching human biology.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Attendace - 18 hours per semester
  • Preparation for the Exam - 42 hours per semester
Learning outcomes
The aim of this course is to introduce the didactics of the course - Human Biology. It presents the methodology of the subject in terms of the curriculum of the school education. It prepares the future teachers to teach this subject.
After completing the course, the students should be able to: - analyze the Framework education program for secondary vocational education; - design the teaching according to the level of students and the school requirements; - set goals and create teaching tasks developing the students' abilities; - apply teaching methods in the classroom human biology; - propose practical exercises useful in teaching human biology; - perform content and didactic analysis of textbooks that are used in teaching; - choose adequate educational resources for teaching human biology.
Prerequisites
Unspecified.

Assessment methods and criteria
Seminar Work

Written exam.
Recommended literature
  • O lidském těle: [praktické náměty pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ].. Praha: Raabe, ?2011.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a školní vzdělávací programy.
  • Zákon č. 49/2009 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
  • Cichá, M., & Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • DOBRORUKA, Luděk J. et al. (2010). Přírodopis III pro 8. ročník základní školy.. Praha: Scientia.
  • DROZDOVÁ, Eva, KLINKOVSKÁ, Lenka a LÍZAL, Pavel. (2014). Přírodopis: pracovní sešit. Biologie člověka.. Přírodopis: pracovní sešit. Biologie člověka.
  • DROZDOVÁ, Eva, KLINKOVSKÁ, Lenka a LÍZAL, Pavel. (2009). Přírodopis: učebnice. Biologie člověka.. Brno: Nová škola.
  • Dufková, E., Naar, D., Neruda, R., Röhlichová, M., Slejška, Z., & Šperl, J. Netradiční metody ve výuce biologie.
  • FANČOVIČOVÁ, Jana a PROKOP, Pavol. (2010). Didaktická příručka z biologie pro 2. stupeň základní školy.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
  • HAVELKOVÁ, Marie, ed. et al. (2006). Praktická cvičení ze somatologie: pro studující pedagogické fakulty: protokoly - část I.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Hrabí, L., & Vránová, O. (2014). Témata z didaktiky biologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • KUBICOVÁ, Svatava, PTAŠKOVÁ, Hana a PTAŠEK, Jiří. (2009). Metodika výuky biologie na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • PAVELKOVÁ, Jaroslava. (2007). Oborová didaktika biologie: vybraná témata pro učitele všeobecně vzdělávacích předmětů.. Praha: UK.
  • PAVLASOVÁ, Lenka. (2014). Přehled didaktiky biologie.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinkách. Praha: Portál.
  • VADASOVÁ, Rebeka a kol. (2013). Biologie: pro 2. stupeň ZŠ.. Praha: Conatex-Didactic.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester