Course: Health Literacy and Health Promotion Interactively

« Back
Course title Health Literacy and Health Promotion Interactively
Course code KAZ/KNZI@
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Attendace - 6 hours per semester
  • Attendace - 26 hours per semester
  • Preparation for the Exam - 10 hours per semester
  • Semestral Work - 10 hours per semester
  • Homework for Teaching - 20 hours per semester
Learning outcomes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Student performance, Seminar Work

Recommended literature
  • ČELEDOVÁ, Libuše a ČEVELA, Rostislav. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. 126 s. ISBN 978-80-247-3213-8..
  • GRECMANOVÁ, Helena a URBANOVSKÁ, Eva. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007. 178 s. Edukace. ISBN 978-80-85783-73-5..
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše, ed., VENCÁLKOVÁ, Eliška, ed. a HAVLOVÁ, Jana. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 223 s. ISBN 978-80-7367-487-8..
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše et al. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006. 311 s. ISBN 80-7367-059-3.
  • HOLČÍK, J., KÁŇOVÁ, P. & PRUDIL, L. 2015. Systém péče o zdraví a zdravotnictví: východiska, základní pojmy a perspektivy. Vydání druhé upravené. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2015. 115 stran. ISBN 978-80-7013-575-4..
  • HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0..
  • HOLČÍK, J. 2010. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. 293 s. ISBN 978-80-210-5239-0..
  • HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
  • HŘIVNOVÁ, Michaela. Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 95 s. Studijní opora. ISBN 978-80-244-4034-7..
  • HŘIVNOVÁ, Michaela. 2013. Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Brno: Anabell, 2013. 82 s. ISBN 978-80-905436-2-1..
  • KICKBUSCH, I., PELIKAN, J., APFEL F., TSOUROS, A. (EDS.). Health Literacy. The Solid Facts. Copenhagen (Denmark): World Health Organization 2013, 86 pp. ISBN 978 92 890 0015 4..
  • KOPECKÝ, M. et al. Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3369-1..
  • KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. 185 s. ISBN 978-80-7485-043-1..
  • KOTULÁN, J. a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5763-0..
  • LIBA, J. 2016. Výchova k zdraviu v školskej edukácii. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2016. 244 s. ISBN 978-80-555-1612-7..
  • MACHOVÁ, Jitka a kol. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. 312 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5351-5..
  • NEJEDLÁ, M. (ed.), BOUDOVÁ, J., FRÖHLICHOVÁ, L., KRUNCLOVÁ, M., MARTINKOVÁ, D., PAVLÍKOVÁ, M., REISSMANNOVÁ, J., & SLÁDKOVÁ, A. Program Škola podporující zdraví. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. 104 s. ISBN 978-80-7422-406-5..
  • Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015?2020. Akční plán č. 12. Zdraví 2020 Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. [on-line]. Ministerstvo zdravotnictví, 2015. Dostupné na www: http://www.mzcr.cz/Admin/_upload/files/5/ak%C4%8Dn%C3%AD%20pl%C3%A1ny%20-%20p%C5%99%C3%ADlohy/AP%2012%20rozvoj%20zdravotn%C3%AD%20gramotnosti.pdf.
  • ŘEHULKA, E. Zdraví-učitelé-škola. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 211 s. ISBN 978-80-210-8254..
  • STRNISKOVÁ, Dana. Úvod do problematiky HIV/AIDS. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. 51 s. Studijní opora. ISBN 978-80-244-3933-4..
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. 175 stran. ISBN 978-80-262-0887-7..
  • TRČKOVÁ, Pavla a kol. NáPPadník: nápady a tipy na aktivity pro výuku vybraných témat z první pomoci. [Hlavatce]: [Občanské sdružení Ve škole i mimo ni], [2014]. 52 stran. ISBN 978-80-260-8221-7..
  • Zdraví 2020 ? Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2014. 36 s. ISBN 978-80-85047-47-9..
  • Zdraví 21. Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. Zdraví pro všechny v 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2003. 124 s. ISBN 80-85047-99-3.
  • Zpráva o zdraví obyvatel České republiky. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2014. 155 s. ISBN 978-80-85047-49-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Management of leisure time activities (NA24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Management of leisure time activities (NA22) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Management of leisure time activities (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Management of leisure time activities (NA21) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer