Course: Physical Activity and Exercise of Seniors Without Health Restrictions

« Back
Course title Physical Activity and Exercise of Seniors Without Health Restrictions
Course code KAT/KPASB
Organizational form of instruction Lecture + On-line Activities
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction eLearning
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Wittmannová Julie, Mgr. Ph.D.
  • Pelclová Jana, prof. Mgr. Ph.D.
Course content
Course contents: 1. Introduction to the basic rules of PA of seniors with regard to their specifics - indications and contraindications of PA of seniors. 2. Principles of creating and managing physical activities of seniors with regard to their interests, health condition. 3. Principles of creating PA programs and interventions not only for seniors. 4. Physical activities of seniors - thematic exercises (target sports). 5. Physical activity of seniors (PA): thematic exercises (PA in the room, gym / indoor). 5. Physical activity of seniors (PA): thematic exercises (PA outside). 7. Physical activities of seniors: thematic exercises (PA in aquatic environment / agua gymnastics, agua aerobics etc./) 8. Dance, dance therapy, work with music. 9. Excursions: facilities for the elderly, organized PA. 10. Organization and participation in the seminar Active at any age.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Demonstration, Training in job and motor Skils, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Attendace - 20 hours per semester
  • Homework for Teaching - 20 hours per semester
  • Preparation for the Exam - 20 hours per semester
Learning outcomes
Learning outcomes of the course: The subject provides basic information about general fundamentals and starting points for work with the population of seniors in the area of physical activities; acquaints with the most widespread physical activities. Part of the course is the practice of students in the framework of organized PA for senior citizens.
The student has sufficient information and skills for creating and managing physical activities for seniors with regard to their health status. During the study received the stack of physical activities for seniors, which can work with and modify it due to the needs of specific groups.
Prerequisites
Basic informatin from physiology, developmental psychology, general PA didactics, rules of physical fitness, training process.

Assessment methods and criteria
Oral exam, Student performance, Systematic Observation of Student, Seminar Work

Active participation in teaching (80%). Compliance with e-learning tasks. Preparation and organization of the project work - lesson of PA Mandatory participation in the seminar "Active at any age".
Recommended literature
  • & Čevela, R. (2014). Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. Praha: Grada Publishing.
  • & Wittmannová, J. (2007). Aktivní v každém věku: pracovní seminář odborníků v oblasti pohybových aktivit seniorů, Olomouc, 31.11.-1.12.2006 : sborník textů. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Adamírová J. (2006). Cvičíme se seniory. Česká asociace sportu pro všechny.
  • Botlíková, V., Čermák, J., Chválová, O., & Dvořáková, H. (2000). Záda už mě nebolí. Praha: Jan Vašut.
  • Bursová, M., Charvát, L., & Benešová, D. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací.
  • Coppenolle, H., Wittmannová, J., & Miklánková, L. (2009). Karty aktivního stárnutí: Thenapa II : tematická síť oblasti aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Čevela, R. Čeledová, L., Kalvach, Z. (2014). Sociální gerontologie. Praha:Grada.
  • Delavier, F. (2007). Posilování: anatomický průvodce. České Budějovice: Kopp.
  • Dobeš, M., & Dobešová, P. (2006). Základy zdravotního cvičení. [Havířov]: Domiga.
  • Dobešová, P. (2005). Cvičíme s měkkým míčem: cviků pro zlepšení pohybové koordinace a správné držení těla. Havířov: Domiga.
  • Dostálová, I., & Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc: Hanex.
  • Dostálová, I. (2011). Zdravotní tělesná výchova (e-learningový text). Olomouc.
  • Fořt, P. (2001). Jak stárnout pomalu: nejen zdravou výživou. Praha: EB.
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 2. vydání. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9..
  • Hošková, B., & Matoušová, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy: pro studující FTVS UK. Praha: Karolinum.
  • Klevetová, D., Dlabalová I. (2008). Motivační prvky při práci se seniory. Praha : Grada.
  • Kozáková, Z., & Müller, O. (2006). Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Křivohlavý, J. (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada.
  • Pokorná, A. (2010). Komunikace se seniory. Praha: Grada Publishing.
  • Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Cvičení podle Klappa. Praha: Onyx.
  • Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Sebeuvědomování pohybem. Praha: Onyx.
  • Stejskal, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. [Břeclav]: Presstempus.
  • Štilec, M., & Marvanová, Z. (2004). Program aktivního stylu života pro seniory. Praha: Portál.
  • Štilec, M. (2003). Pohybově-relaxační programy pro starší občany. Praha: Karolinum.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Teaching Physical Education for Lower Secondary and Higher Secondary Schools with Specializations (2019) Category: Physical education and sport 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer