Course: Water Sport - course B2

« Back
Course title Water Sport - course B2
Course code KAS/KVSB2
Organizational form of instruction Course
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bank Navrátíková Taťána, Mgr.
Course content
Technique and methodology of windsurfing: - Balancing exercise on a board - Mast technique, - Sail manipulation, - Basic position, starting and ride, - Basic turns, upwind turns, downwind turns, - Direct ride, slalom ride, - Steering in windsurfing, various courses, - Riding technique side and back wind, - Wind crossing against wind, - Controlled ride using buoys, - Ride with a harness, - Beach start, - Windsurfing slide, - Power-halse. Theoretical knowledge: - Safety rules, - Flag signalling, - Equipment (boards, booms, masts, sails, joints), - Preparation of a windsurfing set (trimming, adjustment of harness ties), - Basics of hydrodynamics and aerodynamics. Additional activities: - Cycling, - In-line skating, - Volleyball, - Regeneration, stretching, - Tennis, - Mini-golf.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Observation, Demonstration, Training in job and motor Skils
  • Preparation for the Course Credit - 15 hours per semester
  • Attendace - 40 hours per semester
Learning outcomes
The Windsurfing B2 course further improves basic windsurfing skills. This windsurfing course is a follow-up and extension programme designed for pre-intermediate surfers. The aim of the course is to teach the students to use the equipment for pre-intermediate students allowing sliding ride, ride with a harness and in stronger wind. The programme is aimed at the methodology of teaching windsurfing and observing all safety principles and rules.
Upon completion of the B2 windsurfing course the student is able to: - Apply purposeful and safe windsurfing behaviour on an open water surface, - Use suitable equipment for windsurfing according to wind conditions, - Use acquired physical skills and adapt to external conditions, - Assess various situations and manipulate with the windsurfing equipment in a correct way.
Prerequisites
The course is designed for follow-up Master students of the following courses: PE Teaching, Physical Education and Sport, Applied Physical Education, Population Protection full-time study.

Assessment methods and criteria
Student performance, Didactic Test, Systematic Observation of Student

Credit windsurfing regatta (controlled around a buoy). Written theory test. Active participation in the whole course.
Recommended literature
  • Adamus, M., & Tomajko, D. (1994). Vyučovací postup při nácviku basketbalu [DVD]. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Adamus, M. (1997). Aplikace problémového vyučování při nácviku basketbalu ve školní tělesné výchově. Olomouc: UP.
  • Bezdíček, J. (1994). Windsurfing. Praha: Votobia.
  • Buchtel, J. et al. (2006). Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Karolinum.
  • Dobrý, L., & Semiginovský, B. (1988). Sportovní hry: výkon a trénink. Praha: Olympia.
  • Dobrý, L., & Velenský, E. (1987). Košíková (teorie a didaktika). Praha: SPN.
  • Dobrý, L. (1992). ..aby se tělesná výchova nepřežila III. Těl. Vých. Mlád., 57(6), 1-6.
  • Dobrý, L. (1977). Didaktika sportovních her. Praha: SPN.
  • Fajfer, Z. (2005). Trenér fotbalu mládeže 6 - 15 let. Praha: Olympia.
  • Haník, Z., & Lehnert, M. (2004). Volejbal. [Praha]: Český volejbalový svaz.
  • Jančálek, S. et al. (1978). Házená: (teorie a didaktika). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Jones, Phill. (1996). Windsurfing - příprava, základy a technika jízdy. Bratislava: Timy.
  • Kaplan, O. (1999). Volejbal. Praha: Grada.
  • Mareš, V., & Winkler, R. (1990). Windsurfing pro začátečníky a pokročilé. Praha:. Mládí a vítr.
  • Navara, M., Buzek, M., & Ondřej, O. (1986). Kopaná: (teorie a didaktika). Praha: SPN.
  • Růžička, I. (1999). Základy techniky a metodiky windsurfingu. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Štumbauer, J., & Vobr, R. (2005). Moderní lyžování. České Budějovice: Kopp.
  • Táborský, F. (2000). Házená ve škole. Praha: ČSH.
  • Tomajko, D., & Adamus, M. (1995). Využití problémového vyučování při nácviku basketbalu. In Sborník referátů z mezinárodní vědecké konference Hra v životě člověka (pp. 121-126). Plzeň: Západočeská Univerzita.
  • Tomajko, D. (1993). Aplikace didaktických stylů v basketbalu. Těl. Vých. Mlád. 59(4), 39-41.
  • Tomajko, D. (1997). Dynamický přístup k výuce sportovních her. In Sborní referátů z mezinárodního vědeckého semináře Didaktický proces v současném pojetí tělesné výchovy (pp. 67-70).. Olomouc: UP, FTK.
  • Tomajko, D. (1994). Epizody vyučovací jednotky s různými didaktickými styly. Těl. Vých. Sport. Mád., 60(8), 26-31.
  • Tůma, M., & Tkadlec, J. (2002). Házená: herní trénink, kondiční trénink, průpravná a herní cvičení. Praha: Grada.
  • Votík, J., & Zalabák, J. (2000). Trenér OFS. Praha: Olympia.
  • Votík, J. (1995). Sportovní příprava mládeže v kopané. Plzeň: ITV.
  • Votík, J. (2001). Trenér fotbalu "B" licence. Praha: Olympia.
  • Vrána, I. (1990). Jachting. Praha: Olympia.
  • Winner, K. (1995). Windsurfing. Champaign (IL): Human Kinetics.
  • Zapletalová, L., Přidal, V., & Tokár, J. (2001). Volejbal - učebné texty pre školenia trenérov 1. triedy. Bratislava: PEEM.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): - (2019) Category: Physical education and sport 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Teaching Physical Education for 2nd Grade of Primary School and Sec. School and Civic Defence (2019) Category: Physical education and sport 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Teaching Physical Education for Lower Secondary and Higher Secondary Schools with Specializations (2019) Category: Physical education and sport 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer