Course: Didactics of Aerobic

« Back
Course title Didactics of Aerobic
Course code KAS/DIAE
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kováčová Liběna, PaedDr. Ph.D.
Course content
The aim of the course is to teach practical skills and theoretical knowledge of an aerobics instructor, didactics ? design of a choreography, design of an aerobics lesson and aerobic programmes. The students can apply for the licence of the Aerobics Instructor.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Observation, Demonstration
Learning outcomes
The aim of the course is to teach practical skills and theoretical knowledge of an aerobics instructor, didactics ? design of a choreography, design of an aerobics lesson and aerobic programmes. The students can apply for an ?Aerobics Instructor? licence.
Upon completion of the course the student is able to use the acquired practical skills and theoretical knowledge in the role of an aerobics instructor, practically connect music with movement, independently design choreographies, plan an appropriate structure of an aerobics lesson and aerobic programmes. The students can apply for an ?Aerobics Instructor? licence.
Prerequisites
Basics of aerobics of aerobic gymnastics (KAS/AEROB, KAS/GYMA1, KAS/STRA).

Assessment methods and criteria
Student performance, Didactic Test, Seminar Work

Active participation in seminars and training sessions (80%). Completion of continuous practical assignments. Final theoretical and practical exam to achieve the ?Aerobics Instructor? licence. Basics of physiology, anatomy, sports training, elementary gymnastics, rhythmic gymnastics, artistic gymnastics, special-purpose gymnastics.
Recommended literature
  • Adamus, M., & Tomajko, D. (1994). Vyučovací postup při nácviku basketbalu [DVD]. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Adamus, M. (1997). Aplikace problémového vyučování při nácviku basketbalu ve školní tělesné výchově. Olomouc: UP.
  • Bolton. Výukové vzorce.
  • Buchtel, J. et al. (2006). Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Karolinum.
  • Černý, T. et al. (2007). Miniházená ve škole. Praha: ČSH.
  • Dobrý, L., & Semiginovský, B. (1988). Sportovní hry: výkon a trénink. Praha: Olympia.
  • Dobrý, L. (1992). ..aby se tělesná výchova nepřežila III. Těl. Vých. Mlád., 57(6), 1-6.
  • Dobrý, L. (1988). Didaktika sportovních her. Praha.
  • Haník, Z., & Lehnert, M. (2004). Volejbal. [Praha]: Český volejbalový svaz.
  • Kaplan, O. (1999). Volejbal. Praha: Grada.
  • Kováčová. Aerobik.
  • Psotta, R., & Velenský, M. (2009). Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum.
  • Skopová Beránková. Průvodce aerobiku.
  • Táborský, F. (2000). Házená ve škole. Praha: ČSH.
  • Tomajko, D., & Adamus, M. (1995). Využití problémového vyučování při nácviku basketbalu. In Sborník referátů z mezinárodní vědecké konference Hra v životě člověka (pp. 121-126). Plzeň: Západočeská Univerzita.
  • Tomajko, D. (1993). Aplikace didaktických stylů v basketbalu. Těl. Vých. Mlád. 59(4), 39-41.
  • Tomajko, D. (1997). Dynamický přístup k výuce sportovních her. In Sborní referátů z mezinárodního vědeckého semináře Didaktický proces v současném pojetí tělesné výchovy (pp. 67-70).. Olomouc: UP, FTK.
  • Tomajko, D. (1994). Epizody vyučovací jednotky s různými didaktickými styly. Těl. Vých. Sport. Mád., 60(8), 26-31.
  • Tůma, M., & Tkadlec, J. (2002). Házená: herní trénink, kondiční trénink, průpravná a herní cvičení. Praha: Grada.
  • Votík, J. (1995). Sportovní příprava mládeže v kopané. Plzeň: ITV.
  • Zapletalová, L., Přidal, V., & Tokár, J. (2001). Volejbal - učebné texty pre školenia trenérov 1. triedy. Bratislava: PEEM.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Physical Education and Sport for Education with Specializations (2019a) Category: Physical education and sport 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Physical Education Focused on Education and Special Education (2019) Category: Physical education and sport 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Physical Education Focused on Education and Civic Defence (2019) Category: Physical education and sport 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Physical Education for Education (2019) Category: Physical education and sport 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Physical Education and Sport for Education with Specializations (2019) Category: Physical education and sport 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer